woensdag, december 13, 2006

BROEIKAS IN ONS HOOFD

Toen ik nog een kind was met kakelende knieën en later een sprieterige tiener, waren er nog seizoenen. Afgelijnde seizoenen.
Tegenwoordig zijn de seizoenen geen seizoenen meer.

Ik zeg het u : het vet is van de soep. Er zijn geen grillen meer in april, het is enkel nog lente in de ogen van de tandartsassistente, het zomert in oktober, het sneeuwt enkel nog op de platen van Bing Crosby. 14 Dagen geleden hingen er nog opvallend veel bladeren aan de boom. Het was toen eind november !

Ik las een heel interessant artikel in Knack over het broeikaseffect. Het is alarmerend om te lezen dat, zelfs indien de uitstoot van schadelijke stoffen vandaag nog zou stoppen, het effect nog tientallen jaren onverminderd doorgaat. Ik ben geen kenner maar dat is toch geen goed nieuws.

Iedereen weet het. Het komt uit de schoorstenen van fabrieken, de uitlaatpijpen van auto's, de spuitbussen van de haarlak. Ja madam, ga maar vlug schuilen vooraleer uw haarlak naar de verdoemenis is.

Onze hoofden zijn broeikassen geworden van luxe en onverzadigbare welvaart. Dit alles ten koste van de natuur.
Morrende Elsbabbel roept iedereen op om als goed voornemen voor volgend jaar toch wat liever te zijn voor mama Aarde : vervang uw deodorant door een deoroller, haal jouw stalen ros nog eens uit de garage, composteer, recycleer en ban de haarlak. U ziet maar wat u doet, er zijn honderden dingen die echt anders kunnen. Dan krijgen we misschien eens een witte kerst en komt de lente straks weer gewoon op tijd.

6 opmerkingen:

Muggenbeet zei

een mooi voornemen waar ik volledig achtersta

Anoniem zei

en ik sluit me bij de vorige beet aan!

pierre du coin zei

ik heb me alvast voorgenomen om 1000 km te fietsen volgend jaar (en dus 1000 km minder met de auto).
Alle beetjes helpen!

Anoniem zei

Ik sluit me eveneens volledig bij de morrende elsbabbel aan. Er moet dringend wat gedaan worden -- door iedereen Mr. Bush! -- en ik ben toch al een paar jaar bezig het goede voorbeeld te geven.

Els Keytsman zei

Het hoeft niet altijd een inspanning te zijn. Elke lamp die stukspringt vervang ik door een spaarlamp (nog twee te gaan). Een stroombespaarder op mijn dvd-speler, TV en videorecorder zapt de standby-verliezen weg. En sinds ik weet dat de microgolfoven voor 90% elektriciteit verbruikt aan het digitale klokje trek ik de prise uit. Nu nog het warm water uit de keuken op de CV aansluiten, en ik heb op een jaar tijd 50% elektriciteit bespaard, volgens de energieaudit die ik heb laten uitvoeren.

Unknown zei

Inderdaad een goed voornemen. Hopelijk kan iedereen dat opbrengen en gebruiken we met zijn allen wat minder die auto. Ik heb nog maar twee jaar mijn rijbewijs. Voordien reed ik elk jaar minsten 6000 kilometer met de fiets. Nu is dat helaas minder al kan ik natuurlijk niet met de fiets naar mijn werk rijden. Ik werk sinds twee jaar in Brussel. Maar de trein schijnt ook een relatief goed alternatief te zijn.