vrijdag, februari 17, 2006

WARME OPROEP


Pure nostalgie anno 1981.
Bekijk de automodellen ! Zoek elsbabbels' model !

Panische buurvrouw vanmorgen heel vroeg aan de voordeur. "Els, gij de koelbloedigheid zelve, dirèct meekomen". Ik schiet prompt in een bulderlach maar haar gezicht verkrampt. "Ik meen het hoor ! Er ligt een jongeman voor mijn oprit, knock-out."

Ik dus in mijn pyama, blootsvoets in mijn cowboylaarzen met de ritsen nog open, de straat op. Gelukkig was het nog donker, want Elsbabbel in 20 jaar oude pyama, 't is echt geen zicht. Het vriendinnetje staat er beteuterd bij. "Ik weet niet wat er scheelt", stottert ze, "hij zei dat hij zich niet goed voelde en toen viel hij". "Heeft hij epilepsie ?", vraag ik, maar het ontredderde wicht weet niets meer.

Op de grond een jongeman in de gietende regen, niet gekwetst op 't eerste zicht maar wel zéér bewusteloos. Buurvrouw is al naar de 100 aan 't bellen. Ik ontferm me over de jonkman en doe wat van me verwacht wordt : PARKIET ! Pols, ademhaling, reactie, kleur, inspectie, eventueel braaksel, toestand algemeen. Flauwe pols, klamme kerel, wijde pupillen, zwakke ademhaling.

Blauw zwaailicht ! Ambulanciers doen alles nog eens over en er wordt beslist toch maar MUG-interventie te vragen. Slachtoffer gestabiliseerd en weggevoerd, mee met grijnzende collega's. Gij ! Hier ! In pyama ! Ja ! Ik ! Hier ! In vol ornaat !

Aangekomen op mijn werk ben ik nog eventjes gaan kijken bij de spoedmannen en die hadden binnenpretjes natuurlijk. Pyamaverhalen doen vlug de ronde...

Basis EHBO zou verplicht in het leerpakket van het middelbaar onderwijs moeten zitten. Je kan niet geloven hoe die cursussen jeugd-EHBO, EHBO en ambulancier van lang vervlogen tijden me al van pas gekomen zijn ! Voor mij staat dit in hetzelfde rijtje als kunnen typen, zwemmen, fietsen en autorijden. 't Is nooit te laat om een cursus te volgen en je hoofd koel te leren houden. Vandaar deze warme oproep. Je leert er ook hoe je een ongeval kernachtig aan de dispatching moet doorgeven. Mijn deklutskwijtzijnde buurvrouw antwoordde op de vraag "Van waar belt u nu, mevrouw ?" het volgende : "Van uit mijn huis !"

Geen opmerkingen: