donderdag, maart 30, 2006

IEDEREEN INTELLIGENT


Gisterenavond zat ik in bad met onze jongste. Vroeger nam onze jongste zijn duikbril en snorkel mee in bad en bestudeerde hij gefascineerd de anatomie van zijn moeder. Nu hij echter wat groter wordt, heb ik die duikbril maar wijselijk opgeborgen en hem de strip ‘Raket naar de maan’ van Kuifje in zijn handen gestopt. Zelf dompelde ik me in het zalige bubbelsop onder met de nieuwe Libelle. Op blz 6 viel mijn oog op een klein artikeltje dat direct mijn volle aandacht trok met de ronkende titel : ‘Snel slim’.

De BBC is de uitdaging aangegaan om 100 vrijwilligers tot 40 % slimmer te maken in 1 week.De grote truc bestaat erin om gewoon alles eens anders te doen: gezonder eten, een beetje bewegen en puzzels oplossen.
De programmamakers hadden verwacht dat het geheugen van de testpersonen er 10% op vooruit zou gaan, maar het bleek maar liefst vier keer zoveel.

Zo pakt u het aan.
Maandag
Tanden poetsen met de verkeerde hand. Douchen met de ogen dicht.

Dinsdag
Een puzzel oplossen. Een fikse wandeling maken.

Woensdag
Vis eten die in olijfolie gebakken is. Met de fiets naar het werk rijden.

Donderdag
Op donderdag kies je een reeks ongewone woorden uit het woordenboek en die probeer je op onopvallende wijze in een gesprek te moffelen op verstaanbare wijze.

Vrijdag
Yoga-time ! Knoop een gesprek aan met een volslagen onbekende.

Zaterdag
Een andere weg nemen naar het werk en naar een quiz kijken die wat denkwerk vereist.

Zondag
Geen alcoholische drank. Geen caffeïne. Probeer jouw boodschappenlijstje voor maandag te memoriseren.
..............................
Elsbabbels’schema
Maandag
Naar de oogarts om tandpasta uit mijn ogen te halen.
Buil van tegen de douchedeur te lopen.

Dinsdag
Dorito komt mij ’s nachts beneden halen na het vinden van leuke puzzels op de computer.
Een reuzenblaar op mijn hiel na de fikse wandeling.

Woensdag
De patiënten kijken me raar aan gezien ik ruik naar een penetrante visgeur.
Ik fiets altijd naar het werk maar doe het nu dubbel zo hard en breek de ketting…Vervolgens mag ik het gaan uitleggen waarom ik te laat was.

Donderdag
Patiënten kijken weeral raar als ik het heb over nomenclatuurnummers, fovea, vitrectomie, sclera, retina, choroïdaal vaatbed, synechieën, synchisis scintillans, low tension glaucoma, Arteria temporalis inferior,Nervus Opticus en Musculus Obliquus.

Vrijdag
Knoop eens een gesprek aan. Haha, da’s een makkie. Ik vreet de hele dag niks anders uit, maar dan in yoga-stand voor de verandering.

Zaterdag
Die andere weg, geen probleem, de hernia die ik gisteren opliep echter wel.
Ik doe mee met de kwis KETNET-kroket.

Zondag
Gaan winkelen. Gelukkig is de AD Delhaize op zondagvoormiddag open, maar……………………..geen alcohol, geen cafeïne. Zijt ge niet goed bij zinnen ????

Maandag
De andere helft van het boodschappenlijstje gaan halen wegens gisteren de helft vergeten...

1 opmerking:

Anoniem zei

Els Pieters' schema:
maandag: douche genomen met de ogen toe
dinsdag: tijdens het oplossen van de puzzel rond de tafel gewandeld
woensdag: zelf liggen bakken in olijfolie en vis naar het werk gestuurd
donderdag: queste naar eenvoudige woorden voor weblollezers
vrijdag: onbekende in een gordiaanse knoop gepraat, bleek donderdag nog niet helemaal verwerkt te hebben
zaterdag: pas thuis gekomen van het werk en een quiz bedacht om te weten te komen waar ik was blijven plakken
zondag: genoten van alcohol in vaste vorm (toch makkelijk als je een keukenprinsesje bent) en caffeïne vervangen door het betere spul, waardoor het boodschappenlijstje alsmaar langer werd
maandag: wakker geworden met een houten kop, baaldag ingelast