maandag, augustus 07, 2006

STORM AAN ZEE

Ik heb geen barometer nodig thuis : er lopen er hier twee rond van vlees en bloed. Maandagavond was mijn zenuwachtigheidsmeter dan ook tot ongekende hoogten gestegen nadat mijn twee zonen de hele dag al hun duivels hadden ontbonden en wist ik heel zeker : morgen zal het stormen.

Bovendien kwam zus in de late namiddag thuis van haar Chirokamp in Bredene. Ze was zonet 60 kilometer huiswaarts gefietst om nu te moeten horen dat we terug naar zee vertrokken... De hele rit naar Oostduinkerke zat naast mij dan ook een dochter met een gezicht waarop overduidelijk af te lezen stond : "Niks vragen, niks zeggen, mijn thermometer staat op -20°C !"

Thomas mocht nog twee vrienden meenemen en met deze vier jonge veulens en 1 norse freule vertrokken we met pak en zak, met veel te veel pakskes en zakskes richting kust. Ik dacht : "What the hell am I thinking ?"

Dinsdag daalde inderdaad de barometer, daalde de thermometer en daalde de regen op ons zoete vlaanderland neer. Zwiepende, geselende wind en rode vlag aan de dijk. Olé !

Geen zon te zien ? Dan gaan we ze maar eventjes gaan opzoeken in Nieuwpoort, dacht ik. Ze schijnt daar altijd onder de vorm van de eeuwig vrolijke rockende brandweerman Luc de pompier. Ik had het mijn blogmoatje beloofd ooit wel eens langs te komen als we in de buurt waren. We werden er allerhartelijkst ontvangen en kregen een privérondleiding en een heerlijk kopje koffie. De ogen van Lowie schitterden, zijn mond viel open en het eerste uur zou er géén klank uitkomen. Leve Luc en leve Lowie, die hiermee dan ook een schitterende verjaardag meemaakte.

De grote held van onze kleine held.


Geen zon te zien ? We halen ze in huis of zoeken ze op onder de vorm van overheerlijke tapa's en een lekker Zuidafrikaans wijntje met de onweerstaanbare naam 'Schoone Gevel'.

Geen zon te zien ? We vangen ze in zelfgemaakte pasta met de nieuwe pastamachine. Zowaar, zowaar, de productie staat nog niet op punt maar we hebben er warempel slierten uitgekregen !

Geen zon te zien ? We lezen twee reisboeken over Patagonië en laten ons wegvoeren naar dit schitterende oord. Mijn ziel gaat 's nachts op reis in mijn slaap.

Geen zon te zien ? We gaan shoppen en naar zonnige spullen kijken. We worden verliefd op een paar fantastische oorbellen en komen bijgevolg thuis met de zon aan onze oren. In 'The Bodyshop' koop ik voor zussie en mezelf een mango- en perzikgelaatsmasker + voetscrub met munt. Terwijl de wind buiten ongenadig giert, gieren wij binnen met onszelf en onze onder crème verdwenen gezichten.

Geen zon te zien ? We lossen voor eens en voor altijd de grote levensvragen van Lowie op door een bezoek te brengen aan Earth Explorer. Wind, aarde, water en vuur : wie is het sterkst ? Nadien vragen we Lowie : "Heb je nu onthouden hoeveel zuurstof je nodig hebt om iets te laten branden ?"
"Ja," antwoordt hij : "de helft van zéér veel !"

Geen zon te zien ? Fietsen is geen optie met deze rukwinden, tenzij we door Luc de pompier gered willen worden wegens weggewaaid in de Ijzer dus gaan we dan maar wandelen. Het natuurpunt 'De nachtegaal' in de Panne is een schitterend bezoekerscentrum van waaruit prachtige wandeltochtjes vertrekken.

"Onze ma heeft het weer eens in haren kop gekregen om ons wat bij te leren over de natuur. Hahaha."

Geen zon te zien ? Dan maar eens gewoon lekker lui onderuit. Ik wist niet dat ik zo lui kon zijn. Ik heb blijkbaar 'de spaarknop' van mijn eigenste zelve ontekt !

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De nieuwe pastamachine !!!
We zijn wel nog een paar avondjes vrij.
't mienwerkerke

DVLMN zei

Oostduinkerke, ODK, OoDeeKay.
Daar tsjool ik ook altijd rond. Niceness! :)

de bevers zei

De nieuwe pastamachine ?

De eerste resultaten zien er nog niet echt denderend uit (eufemisme).

Dus laat hem eerst nog maar een paar keer proberen en dan "pasta by candlelight" tijdens de wintermaanden.

Mienwerkerke, ik ben bereid om samen met jou deel uit te maken van de culinaire jury die de gerechten zal beoordelen.

Gelieve ons echter minstens 2 maand op voorhand te verwittigen want we zijn zeer veel gevraagd

pierre du coin zei

Wij gaan ook altijd naar Oostduinkerke (of Eastdune-church zoals dat bij ons heet).
Niets boven een citroentaart uit den Espero!