dinsdag, juli 10, 2007

CAFE DE STRONTVLIEG

"Dat die strontvliegen hier maar rap gepasseerd zijn," riep de cafébazin luidskeels. Ze kon haar verontwaardiging dat de Tour niet langs haar toog passeerde moeilijk onder stoelen of banken steken.
Elsbabbel heeft een bloedhekel aan 'koers'. Hoe dat ooit zover kon komen, kan je nog eens herlezen op http://elsbabbel.blogspot.com/2006/03/vlaamse-ziekte.html. Indien goesting natuurlijk.

Gisteren liet ze zich echter eens over de eindstreep trekken.
"Wadde ? Ga je kijken in Pittem ? Niet bang dat ze u daar gaan houden ?", zei de vriendin.
Ik vond het een ideale manier om de jongste overactieve zoon eens te 'luchten' : naar de tourkaravaan gapen en wat meepikken van het Pittemse randgebeuren.
De oudste zoon was die ochtend vertrokken op KSA-kamp, zijn eigen tour wegmalend met al een eerste rit van 120 km helemaal tot in Grimbergen. Ik hoop dat het hem 's ochtends nog verplicht spek met eieren eten daar toch wat bij geholpen heeft.
Dochterlief zit met Sporta zo'n 30 kilometer van St.Tropez. " 't Is hier zalig, moesie : rotsspringen, zeezwemmen en kamperen op het strand. 35 Graden. Super", had ze gesmst. 't Is voor mij allemaal trés bien zo lang ze maar de hoofden van de mecs niet op hol brengt met haar nieuwe bikini die ze mij nog afdroogde tijdens de Batjes.
Enfin, ik dus met kleinste loebas naar de Tour gaan kijken. 't Zijn straffe toeren.


Het stond in de krant : er worden tijdens de hele rit zo'n miljoen gadgets uitgegooid. En ja, de handen van Lowie graaiden schattenzoekend in de lucht en op de grond.
"Snoep !" tierde hij toen de wagens van Haribo passeerden.
"Candy !"
"Sweets !"
"Des bonbons !"
En dat bleef hij maar roepen, ook toen La Vache Qui Rit, Aquarel, de Krant van West-Vlaanderen, reclame voor autobanden en Fa voorbijzoefden.
"Jongen toch, al die snoep maakt jou tot een echt pliekeplakkeventje," riep ik hem toe, "vraag eens iets voor mama."
Hij vatte weer post voor de dranghekkens en toen de Franse gendarmerie met loeiende sirenes passeerde, riep hij : "Tampons ! Waspoeder !"

Na de doortocht zag ik dat de zaak van de misnoegde cafébazin toch goed vol zat. Daar gingen de gesprekken over de Tour de France na liters gerstenat alras over in gesprekken over Tour de Zwans. Gezien het altijd één soort vliegen zijn die blijven plakken, stel ik haar dan ook voor om haar café om te dopen in café De Strontvlieg.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ichtegem had ook prijs; er was geen doorkomen aan hier. Ik ben verre van een wielerfanaat, maar die "massahysterie" heeft wel iets, eerlijk gezegd.
En? Content van het waspoeder en de tampons? :-)

Anoniem zei

Ik ben ook geen liefhebber van de wielersport moet ik zeggen. De fun aan sport bekijken in het algemeen ontgaat me volledig. Zelf sporten nog tot daar,... maar er naar kijken?!

En dan dat machogedoe bij voetbalsupporters,... roepen, zuipen en vechten.

Geef mijn portie maar aan Fikkie.

Suske. zei

ik ben geen liefhebber van koers, maar ik heb nog een grotere hekel aan die wielerterroristen die vooral tijdens het weekend onze wegen onveilig maken. meer hierover lees je in mijn eigen blog.