vrijdag, juli 06, 2007

MIR WIRD SCHLECHT



Mijn huisgenoot is al dagen zoet met het doornemen van de handleiding van onze Sony Handycam.
143 Bladzijden techniek. Mir wird schlecht !

Ik heb een apparaatfobie en heb het bovendien helemaal niet begrepen op manuals, ze drijven me tot wanhoop. Noem mij gerust een exploratieve consument : ik doe maar wat. Duwen op alle knopjes, toestellen een tik geven, aan snoertjes en kabeltjes rukken, eens goed vloeken, rammelen tot het betrokken voorwerp van pure miserie uit mekaar valt...

Tegenwoordig moet je minstens een ingenieursdiploma op zak hebben om handleidingen te begrijpen. VwoilĂ , het begint al op blz.2 : 'Als u een verbinding maakt met een ander apparaart via de S Video-aansluiting met behulp van de A/V-kabel met een S Video-kabel, kunnen beelden natuurgetrouwer worden gereproduceerd.' Help ! Wat is een A/V-kabel ??

Is er echt niemand die handleidingen kan maken in normale mensentaal ? Simpel en in een halfuurtje te lezen ?
Een handleiding die je niet van pure frustratie naar de videorecorder-met-veel-te-veel-knopjes smijt ?
Een handleiding die je ook niet als een idioot behandelt ? Ik weet immers wel dat je 'Uw kleren niet moet strijken terwijl je ze aanhebt', 'De grasmaaier verwijderd moet houden van voeten of handen terwijl ze werkt' en 'Je best uw kind uit de buggy haalt voor je de buggy dichtklapt', 'De stekker van de magnetron in het stopcontact moet zitten om deze te laten werken'.
Een handleiding die correct vertaald is ? Zoals : 'Voor de springing van de ketting te vermijden, nooit gebruik maken van de rapport kleine schaal vooraan/kleine tandwiel vrij.'

Een handleiding die onder het toverwoord KISS valt : Keep It Short and Simple.
Door Elsbabbel vertaald als KUS : Klein Uurtje Sukkelen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

die handleidingen zijn niet altijd zo eenvoudig om te volgen, heb er ook regelmatig problemen mee :-)
prettig weekend Elsbabbel
groetjes
Borriquito
http://borriquito.skynetblogs.be

Anoniem zei

Haha, zo herkenbaar. Handleidingen zijn vaak als bijsluiters van pillen: onontcijferbaar.

Anoniem zei

kweet nog da zelfs de handleiding voor de opblaaspop al heel moeilijk was voor uw huisgenoot dus nie getreurd zolang ie nie begint teblazen op de handy cam komt alles goed

Suske. zei

als ik iets moet installeren met behulp van een handleiding zet de rest van het gezin het op een lopen.
Vloeken en razen totdat er toch iets herkenbaars van komt.
ik begrijp u volkomen.