maandag, oktober 30, 2006

EEN BOEK DAT BIJT


Ga eens op reis.
Van Amsterdam naar Oxford, Sloveniƫ, Istanbul, Bulgarije, Griekenland...
Met een boek.
Maar wat voor een boek !
Eentje van de overtreffende trap.
Eentje dat perfet past voor de tijd van het jaar want het bijt. En blijft bijten.
Het bracht me in vervoering , weg van alle tijdsbesef, weg van deze ondermaanse aardkluit.
Het nam me mee op een heerlijke reis, meestal per trein en het was alsof ik zelf op die trein zat.
Op een aantal van de plaatsen die in het boek voorkomen, ben ik zelf al geweest : Oxford, Istanbul, het meer van Bled. De beschrijvingen kloppen perfect.
Er worden nogal wat oude, in leder gebonden geschriften en perkamenten kaarten in het boek bepotelt. Het slorpt je zo op dat je zou willen dat het je eigen handen waren die zoveel kostbaars beroerden.
Ik zou de hele reis eens willen maken. Met het boek, en alles doen, bezoeken en meemaken wat erin voorkomt.
Elisabeth Kostova heeft er 10 jaar aan geschreven.
Ik wil wel geen 10 jaar wachten om die reis eens te maken...

DE HISTORICUS
ELISABETH KOSTOVA
Uitg. Mouria

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank je voor de tip. De uitgeverij mag zich gelukkig prijzen met de manier waarop je het aanbeveelt, want die is onbetaalbaar.

Anoniem zei

ben eens benieuwd want ik ben al een tijdje aan het zoeken naar weer eens een "goed boek"!