zaterdag, oktober 21, 2006

LITERATUUR MET GROTE L

Grasduinend door mijn oude archieven botste ik op een wel érg stofferig pakket oude boekbesprekingen uit mijn humanioriaanse tijd anno 1983, Barnum.

Sjonge, sjonge, de verplichte literaturlijst zag er toen als volgt uit :

- De kleine Johannes (Frederik Van Eeden)
- Een nagelaten bekentenis (Marcellus Emants)
- Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan (Louis Couperus)
- Leven en dood in de ast (Stijn Streuvels)
- Een Hollands drama (Arthur Van Schendel)
- De kleine Rudolf (Aart van der Leeuw)
- Klinkaart (Piet Van Aken)
- Een mens van goede wil (Gerard Walschap)
- De zeer goede plek (Jef Geeraerts)
- Pallieter (Felix Timmermans)
- Houtekiet (Gerald Walschap)
- De verborgen bron (Hella S. Haasse)
- De dans van de reiger (Hugo Claus )
- Het boek Alfa (Ivo Michiels)

Dinsdaglief, do you remember ?
Wie niet van literatuur hield, werd door de vuurspuwende draak van Nederlands verschroeid..
Al mijn klasgenoten hielden er hardnekkige literaire oprispingen aan over maar Elsbabbel hield er wel van, er hebben altijd al lettertjes in haar hoofd gedanst.
We leerden er alles over naturalisme, magisch realisme, symbolisme, expressionisme, modernisme, vitalisme, nieuwe zakelijkheid,...
Woorden als protagonist, antagonist, tritagonist, motorisch moment, proloog, epiloog, expositie, catastrofe werden onze strot ingeduwd en ieder boek werd psychologisch, ethisch, sociaal en metafysisch (!) grondig ontleed met een literaire scalpel.

We moesten het gedicht 'Vrolijk Babylon' van Lucebert volledig uitvlooien.
14 Bladzijden schreef Elsbabbel er over. VEERTIEN !
Ik had er echt wel mijn bedenkingen bij en liet dat ook blijken in mijn inleiding waarvoor ik volgend schitterend gedicht van Jan-Willem Overeem gebruikte :

'Vindt u ook niet zoals ik denk dat miljoenen mensen denken als ze denken wat ik betwijfel maar wat kan mij dat schelen dat je wat je ook zegt zeurkeutel zeg het zo dat iedereen het ook had kunnen zeggen vanwege de identifikatie door de massa zullen we maar zeggen er tegenwoordig wat dan ook moge wezen god wat is het benauwd ik wou dat die goser oplazerde wel eens ha ha wel eens is het ooit anders geweest erg snel als ik zo'n kop had sprong ik de gracht in oude waarden hoe ik het het toch elke keer weer uit m'n bek overboord gezet worden en nou spuiten maker je krijgt een minuut'

Jaja, ik was toen al een beetje een rebel, maar het leverde me toch maar mooi 19/20 op !
Duvelman, ik hoop van harte dat de tijden literatuursgewijs toch al wat veranderd zijn !!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

je hebt er een fan bij rebelse-elsbabbel..

DVLMN zei

de literatuurlijsten vol "verplichte" werken hanteer ik niet. Ik doe suggesties en laat lln daaruit kiezen en die werkwijze is nog erg flexibel. Wie dat wil mag zelf voorstellen doen ook.
Ook de "boekbespreking" is slechts nog een schim van wat ze ooit was. Fotoreportages, collages van woord, beeld... Almost anything goes.

Maar of ik dan goed bezig ben... "men" zegt van niet, "sommigen" vinden van wel.