dinsdag, juni 20, 2006

SCHOTLAND. DAG 6.

Wandeldag.
's Morgens zitten we al vroeg aan de overheerlijke ontbijttafel.
Het ontbijt kan tippen aan dat van een viersterrenhotel : zelfs aardbeien zijn voorzien ! De Schotse gastvrijheid en gulheid gaat nog van dag tot dag in crescendo. De Engelsen beweren dat Schotten gierig zijn, maar dat heb wij nog niets van ondervonden...

"Are you gonna walk in the mountains today", vraagt onze landlady.
"Yes".
"Take care of the midges ! They're out and they're horrible !"
Midges (kriebelmuggen) lijken op kleine vliegjes, maar dan van een erg vraatzuchtige soort. Ze verplaatsen zich in dichte formaties tot ze zich plots op hun prooi storten...op jou bijvoorbeeld. Het is een ongelijke strijd met een onoverwinnelijke vijand en wie niet ingesmeerd is met een doeltreffend middel, loopt het risico met gezwollen, vreselijk jeukende armen of benen rond te lopen of in het ergste geval met een echte elephant man-look !

Elsbabbel op pad

Gesmeerd met een afdoend middel van buiten en gesmeerd met een calorierijk ontbijt van binnen, beginnen we aan een prachtige bergwandeling naar een steile bergengte. We komen uit op een vlakte met watervallen op de achtergrond waar we puffend even verpozen, genietend van de zon, het geklater en de mooie natuur. Ik heb 1 midgeprik op een niet ingesmeerd plekje. Jeuk ! Brand ! Bobbel ! Vandaag zit de plek er nog steeds maar - het moet gezegd - ik ben dan ook een onverbertelijke prutser.

Ben Nevis (1344 m) is onvoorspelbaar door het grillige Schotse weer. Wie van plan is de berg te beklimmen, moet zich altijd aanmelden aan de voet van de berg. Zo weten de 'mountaineers' 's avonds dat iedereen veilig terug beneden is.

's Namiddags zien we nog een hert wegspringen tijdens een schitterende wandeling aan het Loch Leven. Met tintelende voeten en gespannen kuiten zoeken we onze volgende slaapplaats in Lochearnhead. Opnieuw hartelijke ontvangst door een koppel dat met veel liefde kamers heeft ingericht.

Loch Leven

We krijgen een tip waar we het best en gezelligst kunnen eten. Op loopafstand. 's Nachts rollen we in ons kingsize bed na eerst een sublieme avond te hebben meegemaakt met enkele gulle Schotten die maar bleven trakteren. We waren meteen hun beste vrienden en werden zelfs uitgenodigd om een partijtje te biljarten. Elsbabbel heeft echter wijselijk zitten kletsen met een schaapherder die 3000 schapen en 6 honden onder zijn hoede had, een stel advocaten die kwamen golfen en de lokale campingbewoners. Veel te lang zijn we blijven plakken, veel te veel hebben we gedronken maar dit hadden we echt voor geen geld willen missen !

Dit noemen ze B&B in Schotland. Elsbabbel felt like a queen !

de bevers zei

als ik de foto's zie, krijg ik terug goesting om te wandelen slechts gewapend met een rugzakje gevuld met water, energy bars en één sigaar om op een mooi plekje in alle stilte te roken.

Jullie belanden in de komende jaren zeker nog in Alaska...

Anoniem zei

als els de Queen is , is Dorito dan de Drag queen?
erdel

Théhé.. juist Aardrijskskunde gehad.. =)