vrijdag, januari 27, 2006

MEMORABELE FILMS


Gisterenavond was het weer triestig op het teeveelandschap.
Dan droomt Elsbabbel van haar eigen home cinema waar volgende juweeltjes niet zouden ontbreken :

21. TITANIC : mmm, heel mooi dampend stukje met enkel 1 hand op het vensterglas. Zou ik nog wel eens willen meemaken.

20. Jaws : hoe het meest eenvoudige muziekje (alhoewel dat van de Adam's Family hier ook in uitblinkt) een film en een haai, die vervolgens een stuk uit de boot bijt, omhoogstuwen.
We need a bigger boat !
19. AMADEUS : het aanstekelijke gelach van de jonge Mozart en hoe ie ondersteboven piano speelt in deze heerlijke kostuumfilm
18. SAVING PRIVATE RYAN : magistraal 20 minuten durende openingscène, om jouw billen op te spannen.
17. APOCALYPSE NOW : de muziek van Wagner laten weergalmen terwijl men de spleetogen aanvalt. Dat is lef hebben maar Wagner zelf zou hiermee waarschijnlijk niet echt happy geweest zijn.
16. BODY DOUBLE : Brian De Palma. Een grootmeester
15. CARRIE : Brian De Palma again. De uit de grond schietende hand !
14. THE UNTOUCHABLES : ...and Brian dit it again.
13. DIE HARD : Bruce Willis met stoppelbaard mag hier altijd passeren. Als hij me maar niet door het venster gooit. Jippie ja jee, motherfucker !
12. DIRTY HARRY : Clint en het smerig karakter
11. THE GODFATHER : wakker worden naast een afgehakte paardenkop. Dat komt ervan als je de maffia een beetje plaagt...
10. FATAL ATTRACTION : gruwelijk stalken na de keukensex met konijn zonder pruimen in de pot tot gevolg
9. THE SILENCE OF THE LAMBS : "I ate his liver. With some beans and a bottle of Chianti !" Slurp.
8. THE BIRDS : je zou bang worden van jouw eigen kanariepiet na het zien van dit meesterwerk
7. PSYCHO : het schaduwspel in de douche, de tsjirpende violen, het afvoerputteke
6. ALIEN : een opensplijtende borstkas na de doodskus van een facehugger
5. THE EXORCIST : groen braaksel, een dansend bed en ai ! mijn nek
4. MISERY : krak ! mijn scheenbeen
3. THE OMEN : door de duivel bezeten Damien onvergeetelijk met driewielertje in actie op de overloop, met alle gevolgen van dien... THE OMEN II : de schuifscène onder het bevroren ijs
2. ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST : Jack Nicholson is mijn lievelingsacteur. In deze schitterende film toont ie zijn tronie op zijn best.
1. THE SHINING : Memorabele scene met bijl en keukendeur. Jack is back ! (en hopelijk nog niet te rap weg)

Weinig romantiek in dit lijstje.
Wiens handje mag ik vasthouden ?

6 opmerkingen:

de bevers zei

De twee beste horrorfilms ooit zijnde The Omen I & II & The Exorcist staan terecht hoog genoteerd in je lijstje.

Verder volledig akkoord met The Untouchables,The Godfather I,II & III, The Silence of the lambs,The Birds - Psycho maar ook andere films van Hitchcock o.a. North by Northwest, Rear Window, Vertigo,...

Maar ik mis een beetje de humor & de romantiek in je lijstje. Murke zou er nog volgende films aan toevoegen

- Le Fabuleux destin d'Amelie Poulain
- The Gods must be crazy
- The Holy Grail, The Meaning of Life, The Life of Brian (Monthy Python)
- C'est arrivé près de chez vous (OK, niet echt romantisch maar superklasse)
- alles van Peter Sellers. In het bijzonder The Pink Panthers "Do you ave a reum ?"
- ... een heleboel films waar ik nu niet op kom
- en vanzelfsprekend niet te vergeten BAMBI

Binnenkort komt er een nieuwe Bambi in de cinema. Ga je mee ? Vergeet dan niet zakdoekjes mee te brengen want Murke zal zeker weer snotteren bij de mengeling van die droevig kijkende Bambi-oogjes en de melancholische muziek

de bevers zei

en natuurlijk mogen "The Marx Brothers" niet ontbreken bij mijn top 20. Gewoonweg alles van "The Marx Brothers"

Elsbabbel zei

Murke,
Ter verduidelijking.
Dit lijstje ontsproot gisterenavond uit verveling spontaan uit mijn brein. Het waren de eerste 21 die zonder veel nadenken - pats - in me opkwamen en bijgevolg ooit toch wel serieus indruk op me maakten.
Je zegt zelf....en een heleboel waar ik nu niet op kan komen.
Probeer het eens. En niks veranderen achteraf !
Ik kan nu wel doorgaan tot 30 of 40 of zelfs 50 maar een mens moet ergens stoppen.
Toch wel raar dat niets van de laatste jaren direct in me opborrelde alhoewel ik toch genoot van Red Eye vorig jaar.
Tuurlijk is The life of Brian ook subliem in zijn genre. Ik zag de film al in 1980 toen ik 1 maand in Oxford was. In zijn puurste Engelse versie. Nogal wat anders dan met stomme vertalingen !
Romantische films zijn niks voor mij. Ik val -gaap- altijd in slaap Liever live romantiek.
Welja, ik ga mee naar Bambi.
Ge moogt uw -euh- tranen aan mijn haren vegen.

de bevers zei

Onlangs de trailer gezien van "The Da Vinci Code". God, wat zag Audrey Tautou er goed uit.

We kunnen er met alle liefhebbers een ouderwetse bioscoopavond van maken. Eerst ergens een klein hapje gaan eten, vervolgens film en nadien après-film. Wat denken jullie ?

Elsbabbel zei

IKKE MEE !

PS vannacht (echt waar) gedroomd van :
1. engelen
2. John Cleese
Wakker geworden tijdens droom nr 2:
Clockwise !
A fish called Wanda !
Ooit A fish called Wanda gezien toen ik drachtig was van Thomas.
Moest zo hard bulderen dat ik spontaan weeën kreeg. 't Is Thomas ,nog altijd aan te zien...

Anoniem zei

Murke, dat is nog eens een goed idee om eens met zijn allen naar de bioscoop te gaan. Ik ben liefhebber van bijna alle genres: thriller, actie, romantiek,.... Alleen SF-films à la Star Wars en Star Trek zijn niet echt mijn ding.